SMS czy e-mail marketing?

Styczeń 17, 2019 by KR0
PlaySMS SMS vs. e-mail marketing
Przed przystąpieniem do podjęcia decyzji, dotyczącej marketingu komunikacji, warto znać kilka podstawowych faktów, na temat marketingu SMS czy e-mail marketingu. Konkurencja pomiędzy tymi dwoma rodzajami powiadomień (utrzymywania kontaktu z klientem) jest bardzo silna i z pewnością wywołuje sporo dyskusji. Co jest lepsze – SMS czy e-mail? Odpowiadamy – to zależy.

W dzisiejszych czasach, marka nie powinna zamykać się ślepo na jednym kanale, chcąc utrzymać zainteresowanie swoich konsumentów. Należy przeanalizować wszystkie za i przeciw dla Twojego biznesu. Jednak fakty przemawiają za tym, by zamienić to co oczywiste, na to, co skuteczne.
Poczta e-mail od wielu lat jest frustrująca dla profesjonalistów i właścicieli małych firm. Niekończąca się lista nieodczytanych wiadomości w naszych skrzynkach odbiorczych i nieustanna walka o to, co zasługuje na naszą uwagę, w połączeniu z najnowszymi współczynnikami klikalności (o których później). E-mail marketing króluje w komunikacji masowej. Ale czy to, co utarte w schematach zawsze się sprawdzi? Warto pochylić się nad danymi, które jednak przechylają szalę na korzyść powiadomień SMS.
Zacznijmy więc od samego początku.

1. Telefony komórkowe a marketing SMS

Według danych CBOS z końca 2017 roku, ponad 92% Polaków posiada telefony komórkowe (zakładamy, że ta liczba rośnie). 57% z tych telefonów to oczywiście zdobywające popularność smartfony, natomiast wciąż aż 43% to telefony komórkowe bez dostępu do sieci – w tym wypadku śmiało można stwierdzić, że prowadząc marketing SMS, dotrzemy tam, gdzie e-mail szans raczej nie ma.

2. Open Rate SMS vs. e-mail

Open Rate, czyli wskaźnik otwieralności, mówi sam za siebie. Aż 98% wiadomości SMS (marketingowych) zostaje odczytanych, podczas gdy te wysłane drogą e-mail – zaledwie w 22%. Wysoki wskaźnik sprawia, że jest to wybór nie tylko dla dużych firm, lecz praktycznie dla każdego biznesu i dla ważnych przekazów, które po prostu muszą być odczytane. Oba kanały umożliwiają firmom wysyłanie na czas masowych informacji i ekskluzywnych ofert, lecz wskaźnik ułatwia decyzję wyboru, jeśli chodzi o najważniejszy przekaz (lub po prostu nie chcemy marnować pieniędzy na kampanię, która nie zostanie niezauważona). 

3. Czas otwarcia powiadomień SMS

90% wszystkich wiadomości tekstowych jest odczytywanych w ciągu 3 minut – tu chyba nie potrzeba komentarza, to jest po prostu efekt WOW 🙂 Tym bardziej, że..


84% całego ruchu pocztowego pozostaje w spamie.

 4. Klikalność linków SMS vs. e-mail

Coraz częściej wiadomości SMS czy e-mail zawierają dodatkowe treści oprócz tekstu. Takie jak obrazy, wideo a nawet dźwięki. Większość z nich to po prostu linki z przekierowaniami do stron docelowych. Statystyki pokazują, że adres URL wysłany w wiadomości SMS kliknie 19% osób, natomiast poprzez
e-mail: 4,2%.

5. Kupony, rabaty i promocje – SMS przypominacz vs. e-mail marketing

Według danych (sarv.com), kupony zawarte w SMS-ach są o 10 razy chętniej wykorzystane i udostępniane niż kupony pocztowe i gazetowe. Ponadto, zawsze masz je przy sobie!

6. Zaangażowanie w przekaz marketingowy

Pod tą enigmatyczną nazwą kryje się kolejny wskaźnik. SMS generuje zaangażowanie 6-8% razy wyższe niż e-mail. Oczywiście ma na to (tak samo jak na poprzednie podpunkty) wpływ Open Rate, ale przede wszystkim SMS jest cały czas uznawany za bardziej osobisty, a co za tym idzie – wiążący. Telefon jest przy nas prawie 24 godziny na dobę, dlatego traktujemy przypominasz SMS bardzo osobiście.

7. Podpunkt z gwiazdką – gdzie Internet nie może, tam SMS-a pośle 😉

Coś co jest oczywiste, dlatego jest szansa, że nawet o tym nie pomyślałeś. Co jeśli internetu zabraknie? Gdy Twój klient wyjedzie na wakacje, lub po prostu Internet nie działa? Tu marketing SMS ma sporą przewagę, bo dotrze z przekazem pomimo braku dostępu do sieci. To jest jedna z głównych zalet. SMS nie wymaga dodatkowych aplikacji, specjalnych kont czy aplikacji. Działa na każdym telefonie.

Pomimo wszystko bez wątpienia korzystanie z e-mail marketingu jest wciąż bardziej powszechne niż z powiadomień SMS. Natomiast dostarczając dużą liczbę wiadomości e-mail upewnij się, że te są otwierane, lub nie trafiają do SPAMu. To nie tak, że musisz odrzucić strategię marketingu e-mailowego i pracować tylko nad marketingiem SMS. Obydwie metody mają swoje zalety. Jeśli wiadomości SMS są najbardziej osobiste, to e-maile są bardziej biznesowe. Obydwie metody odpowiadają na różne zapotrzebowanie. Musisz więc zastanowić się, w jaki sposób określisz, który kanał marketingowy może pomóc Ci w prawidłowym komunikowaniu się z klientami. Ale jeśli naprawdę chcesz docierać skutecznie z ważnymi informacjami, zwięzłymi kampaniami do klientów, to czas przemyśleć strategię. Z przedstawionymi przez nas danymi, powinno być prościej 🙂

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.