Rodzaje wiadomości SMS w biznesie.

Sierpień 6, 2018 by KR0
SMS SMS2WAY MMS rodzaje SMS PlaySMS
Prosta forma wiadomości SMS od 26 lat się nie zmienia, ponieważ.. działa! I to bez zarzutu. Do przesłania wiadomości nie potrzeba wiele znaków, za to bardzo ważne są terminowość i gwarancja dotarcia. To właśnie zapewnia SMS, ponieważ nie wymaga zakładania kont, pobierania aplikacji czy dostępu do internetu.

Według badań CBOS na 2017 rok aż 92% Polaków posiada telefon komórkowy, z czego 78% pośród posiadaczy wykorzystuje go do wysyłania i odbierania SMSów, dlatego większość osób wie czym jest SMS. Warto jednak przytoczyć kilka faktów.

 

SMS czyli z angielskiego Short Message Service
usługa przesyłania krótkich wiadomości tekstowych w cyfrowych sieciach telefonii komórkowej.

 

Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, narodził się pomysł na dodanie usługi wysyłania wiadomości tekstowych do urządzeń mobilnych. Inicjatywa standaryzacji łączności GSM zakładała, że telefonia bezprzewodowa powinna użytkownikom pozwalać na wysyłanie prostych informacji poza transmisją dźwięku. Pierwszy SMS w historii został wysłany w 1992 roku  między dwoma kolegami, a jego treść brzmiała:

 

Merry Christmas.

 

Na samym początku, wiadomość SMS mogła zawierać maksymalnie 160 znaków 7 – bitowych. Jednak brakowało możliwości zamieszczania znaków niestandardowych, takich jak np. polskie znaki diakrytyczne. Dlatego rozszerzono możliwości SMSa o dodatkową tablicę 8-bitową, mieszczącą maksymalnie 140 znaków. Natomiast najnowsze telefony pracują już na kodowaniu 16 – bitowym, co oznacza, że jeśli w wiadomości pojawi się chociaż jedna polska litera, ilość znaków zmniejszy się ze 160 do 70. W panelu do masowego wysyłania SMS PlaySMS aby oszczędzić ilość znaków, z łatwością można zastąpić znaki polskie.

Jednak niezaprzeczalną zaletą tego kodowania jest to, że w wiadomości SMS można używać każdego alfabetu świata.
Co jednak w wypadku, gdy 160 znaków to za mało? Istnieje technologia dzieląca długą wiadomość na krótsze w telefonie nadawcy, a następnie scala je w całość już w telefonie odbiorcy. Dzięki czemu dłuższa wiadomość będzie wyświetlana jako jedna, choć w praktyce jest to kilka wiadomości SMS połączonych w jedną.

Czy wysyłka SMS ma sens w czasach rozwoju technologii informacyjnych?

O powodzeniu SMSów nie trzeba przekonywać nikogo, ale czy nadal wiodą prym w komunikacji? Niezaprzeczalną popularność z roku na rok zyskują kolejne komunikatory internetowe, między innymi dlatego, że są darmowe i nie potrzebują dostępu do sieci GSM. Media społecznościowe zasypują krótkimi komunikatami, używamy internetowych chatów, na których odpisują nam coraz częściej boty – żeby było szybciej.
Ale czy tak jest też w biznesie?
Działy marketingu nadal uwielbiają właśnie SMSy z bardzo prostej przyczyny. Open Rate wynosi aż 97%, co stawia je niezaprzeczalnie w czołówce narzędzi komunikacyjnych. Ponadto to SMS wciąż cieszy się największym zaufaniem co do gwarancji dotarcia, więc kluczowe informacje są wysyłane wciąż za pośrednictwem SMS. Ta forma komunikacji sprawdza się najlepiej w branży B2C oraz B2B, gdzie priorytetem jest gwarancja dotarcia przekazu i wysoka odczytywalność. Masowa wysyłka SMS cieszy się uznaniem w wielu branżach, od lekarzy, potwierdzających pacjentów, przez przekazy reklamowe i promocyjne, po komunikaty takie jak Alert RCB (o którym więcej pod tym linkiem), windykacyjne, gdzie wiarygodność przekazu jest bardzo istotna czy zabezpieczenia SMS z banków.
Marketing mobilny i wysyłanie auto SMS zyskuje na wartości, mimo rozwoju technologii, to prosta forma jest w wielu przypadkach najlepsza. Wobec wielu branż, mnogości zastosowań i możliwości optymalizacji biznesu, oferta SMS również się rozwija, co skutkuje różnorodnymi rodzajami wiadomości SMS, które można zastosować w swoim biznesie w zależności od zapotrzebowania i obranej strategii czy planu działania.

Rodzaje wiadomości SMS

Prowadząc marketing SMS w firmie, należy dobrać odpowiedni typ wiadomości SMS do zarządzanej kampanii. Masowe wysyłanie SMS jest prostą i przede wszystkim skuteczną formą masowej komunikacji, która wyklucza element błędu ludzkiego. Dzięki zastosowaniu auto SMS, czyli automatyzacji powiadomień SMS poprzez API SMS, mamy pewność, że wysyłka SMS będzie świetnie spełniać swoją rolę, optymalizując element komunikacji w biznesie.
Aby jednak dobrze zaplanować powiadomienia SMS, należy znać wszystkie dostępne rozwiązania, aby móc wybrać najbardziej optymalne dla swojego biznesu.

Wiadomości tekstowe SMS do masowej wysyłki, są spotykane w 2 wariantach:

    1. SMSy jednokierunkowe z możliwością ustawienia nadpisu, czyli pola nadawcy, o którym więcej w przeczytasz pod tym linkiem.
      SMSy jednokierunkowe cieszą się wysoką popularnością, co widać na co dzień, gdy przychodzą do Ciebie SMSy z kodami promocyjnymi ze sklepów, z wiadomością od kuriera z potwierdzeniem dostarczenia paczki, czy z weryfikacją kodu poprzez SMS z banku. Takich przykładów można namnażać, ponieważ zastosowań SMSów jest wiele dla każdej branży, która ma kontakt z klientem lub potrzebuje natychmiastowego przepływu informacji (SMS przychodzi bardzo szybko).
      Natomiast głównym atutem tych wiadomości jest nadpis. Poprzez ustawienie indywidualnego pola nadawcy tworzy się pozytywny wizerunek profesjonalnej firmy (bezpośredni wpływ na branding) i buduje rozpoznawalność marki. Niezaprzeczalnie wpływa to również na wiarygodność, co w przypadku branży windykacyjnej, medycznej czy finansowej (np. banki) jest bardzo istotne. Oczywiste jest też to, że w taki sposób oszczędzamy na ilości znaków, ponieważ w treści wiadomości nie trzeba się już przedstawiać. Używając więc nadpisu, masz gwarancję wiarygodności, budujesz rozpoznawalność i profesjonalny wizerunek firmy. Odbiorcy również chętniej otwierają zdefiniowane SMSy, niż wiadomości z losowego numeru.Nadpis z łatwością i za darmowo możesz ustawić w PlaySMS. Wystarczy, że po zalogowaniu i wejściu w opcję wysyłki, wybierzesz standardowy nadpis z listy sugerowanych propozycji,
      lub dodasz swój własny, klikając w opcję DODAJ. Więcej o nadpisie przeczytasz w poprzednim artykule.

  1. SMSy 2Way czyli dwukierunkowe. Tutaj nie ustawisz nadpisu, za to na taką wiadomość odbiorca może odpowiedzieć. Ten rodzaj wiadomości jest idealny do nawiązania interakcji z klientem, przy wszelkiego rodzajach konkursów, loterii ale również przy pobieraniu zgód, potwierdzaniu wizyt czy w każdej sytuacji, gdzie ważna jest interakcja i odpowiedź na dane zapytanie. SMSy dwukierunkowe występują w dwóch różnych wersjach:

–  NDI czyli numery 9-cyfrowe. Podczas wysyłki, do odbiorcy dotrze wiadomość z 9 cyfrowego numeru. W takiej wiadomości można również zawierać linki odsyłające do zewnętrznych stron internetowych (najlepiej skorzystać wtedy ze skracacza linków, żeby oszczędzić liczbę znaków), oraz wszelkie inne informacje tak jak w SMSach jednokierunkowych.

Najlepiej wysyłać do odbiorców proste polecenia odpowiedzi typu TAK/NIE, aby jak najbardziej usprawnić proces odpowiedzi. Przesłane SMSy zwrotne będą dostępne w Twoim panelu, gdzie do wszystkiego masz dostęp.

Short Code (numery 4-cyfrowe) różnią się od wiadomości NDI jedynie liczbą cyfr wyświetlanych u nadawcy, ponieważ wiadomości są wysyłane z numerów 4-cyfrowych. Taki typ wiadomości najlepiej sprawdza się przy loteriach, konkursach i wszelkiego rodzaju wiadomościach rozrywkowych.

MMS

MMS czyli z angielskiego Multimedia Messaging Service
rozszerzenie funkcji SMS o możliwość przesyłania w wiadomości np. plików graficznych czy animacji.

MMSy są wiadomościami z możliwością przesyłania plików. MMSy najlepiej stosować w sytuacjach, gdy do przekazania mamy informacje zawarte w grafice, np. kampanie wizerunkowe, gazetki promocyjne, reklamy w formie graficznej. Oczywiście oprócz grafiki można umieścić krótką notkę tekstową, ważne jest tylko aby nie przekroczyć maksymalnego rozmiaru wiadomości. Maksymalny rozmiar wiadomości MMS w PlaySMS wynosi 75 kB (temat + wiadomość + załącznik), a formaty plików jakie można zamieścić to jpeg, jpg, png i gif.

Podsumowując, wszystkie typy wiadomości zarówno SMS jednokierunkowy, SMS 2WAY i wiadomości MMS można zautomatyzować poprzez API SMS dostępne w panelu. Każda wysyłka SMS spełnia swoje zadanie, więc wdrażając marketing mobilny SMS należy zacząć od przemyślenia strategii i dopasowania rodzajów wiadomości masowej wysyłki SMS do potrzeb przedsiębiorstwa. Aby zebrać wszystkie informacje w zwięzłą całość, poniżej znajduje się tabela z wyszczególnionymi funkcjonalnościami wiadomości auto SMS.

Pamiętaj, że rodzaje wiadomości można miksować. Wybór jest dowolny i zależy tylko od potrzeb kampanii. Jeśli nie wiesz jaki rodzaj wiadomości byłby najlepszy dla Twojego biznesu, skontaktuj się z nami. Jesteśmy po to, by pomóc!