Savoir Vivre marketingu SMS – jak prowadzić masową wysyłkę SMS z sukcesem?

Październik 24, 2018 by KR0
skuteczny marketing SMS PlaySMS dobre praktyki
Marketing SMS czy masowa wysyłka SMS, jak pokazują liczne badania, jest jedną z najskuteczniejszych form dotarcia do klienta i budowania z nim relacji. Ze względu na prostotę i dostępność powiadomień SMS, ta metoda jest uznawana za najbardziej osobistą formę komunikacji. Jednak marketing SMS wciąż zmaga się ze swoimi demonami – przez sporą grupę jest wciąż mylony ze SPAM-em. Co należy zrobić i oczym pamiętać, aby treść SMS-a przyciągała, była dopasowana do odbiorcy, a tym samym powodowała pozytywny wydźwięk i wspomagała budowanie relacji? Oto 5 kroków i dobrych praktyk do sukcesu w marketingu mobilnym.

1. Marketing SMS dostosowany do standardów RODO. Pamiętaj o zgodach!

Rozpoczynając planowanie masowej wysyłki SMS, w pierwszej kolejności należy zadbać o zgodność prawną, oraz zabezpieczyć dane odbiorców. Od maja 2018r., ustawa RODO reguluje prawo dotyczące danych osobowych. Najważniejszymi aspektami, o których należy pamiętać i ich przestrzegać, to prawo odbiorcy do rezygnacji z subskrypcji w każdym momencie. Odbiorca ma prawo decydować o swoich danych oraz ich przeznaczeniu. Jeśli więc mowa o komunikacji za pomocą powiadomień SMS, każdy odbiorca musi wyrazić na to jawną i świadomą zgodę, jednocześnie zachowując prawo do jej wycofania w każdym momencie.  Zapewnienie przejrzystości i klarowności leży po stronie podmiotów przechowujących i przeważających dane klientów. Temat RODO i marketingu SMS został dokładnie zgłębiony w innym wpisie, do którego przeczytania zachęcam każdego przedsiębiorcę zaczynającego przygodę z marketingiem mobilnym oraz tych, którzy chcieliby sobie odświeżyć temat.

RODO A MARKETING SMS

Jak jednak się upewnić, czy baza kontaktów jest zgodna z RODO? Przede wszystkim należy odejść od praktyki kupowania bazy kontaktów z niesprawdzonych źródeł. Może być to przyczyną problemów związanych z prawem, niedopasowaniem klientów do naszych celów oraz ryzykiem, w którym dana baza klientów wcale nie będzie zainteresowana tym, co mamy do przekazania.
Dlatego masowa wysyłka SMS powinna być zaplanowana tylko do tych klientów, którzy są zainteresowani komunikacją z firmą. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc zbudowanie własnej bazy od podstaw, w której to klienci sami chcą się do niej zapisać, będąc tym samym zainteresowani nawiązaniem relacji i wyrażają niewymuszoną zgodę na kontakt. Więcej wskazówek na temat budowania bazy znajduje się w linku poniżej.

Buduj bazę swoich klientów wspólnie z PlaySMS

2. Personalizacja

Gdy juz wiesz, że Twoja baza danych jest zgodna ze standardami RODO, a kontakty z bazy to potencjalni klienci z grupy docelowej, należy przejść do etapu planowania wysyłki SMS. Dużym wyróżnikiem marketingu SMS spośród innych metod komunikacji jest osobisty stosunek do komunikatów SMS. Jednak przez lata sposób ten został nadmiernie wykorzystywany przez nieświadomych przedsiębiorców, co spowodowało efekt SPAM-u. Jak tego uniknąć? Odpowiedzią jest personalizacja i dopasowanie komunikatu do odbiorcy oraz sytuacji. Personalizacja może polegać na prostym zawarciu imienia klienta w treści wiadomości SMS, czy kompletne dane zamówienia lub preferencji klienta. Wszystko zależy od tego, jaki efekt chcemy uzyskać oraz do jakich celów wykorzystujemy tę metodę komunikacji. Najlepszym sposobem na automatyzację (pozwalającą na pełną kontrolę nad masową wysyłką SMS) personalizacji jest integracja auto SMS z API SMS. Dzięki temu połączeniu, wewnętrzny system firmy sam będzie generował odpowiednie wiadomości do klientów, uzupełnione o potrzebne dane, w odpowiedzi na konkretne zapytania i sytuacje.

API i automatyzacja powiadomień SMS

3. Treść

Najważniejsze w treści marketingowych SMS jest dopasowanie do sytuacji i jasny przekaz. Treść musi odpowiadać na potencjalne potrzeby, aby był interesujący. Należy pamiętać, że :

  • w jednej wiadomości SMS można zawrzeć maksymalnie 160 znaków, dlatego komunikat powinien być zwięzły.
  • Do dyspozycji przedsiębiorców są dostępne różne rodzaje wiadomości i powiadomień SMS, które pełnią różną funkcję i w zależności od celów, należy stosować różnorodne metody.
  • Aby marketing SMS był skuteczny, musi być spójny z resztą komunikacji firmy.
  • Należy pamiętać o języku i stylu treści, który powinien być kulturalny (chyba, że firma praktykuje inny styl na co dzień)
  • CAPS LOCK służy głównie do wyróżnienia krzykliwej treści i nie należy go nadużywać. Można go stosować np. w nadpisie, w celu wyróżnienia wiadomości spośród innych nadawców.

4. Nadpis

Nadpis, czyli zdefiniowane pole nadawcy, jest ważnym elementem wizerunkowym w marketingu mobilnym. Wysyłanie auto SMS z losowego, 9-cyfrowego numeru może nie być tak skuteczne, jak wysyłanie powiadomień SMS z nadpisem z nazwą własnej firmy. Dzięki takiemu rozwiązaniu odbiorca będzie natychmiast wiedział od kogo jest wiadomość, dlatego chętniej ją otworzy (co automatycznie wpływa na wyższy współczynnik Open Rate), niż wiadomość od nieznanego numeru, który może kojarzyć się ze SPAM-em. Ponadto dzięki nazwie firmy w polu nadawcy, łatwiej buduje się profesjonalny wizerunek, jest to również element wpływający na wiarygodność komunikatu.

5. Czas Wysyłki

Ostatnią dobrą praktyką, o której trzeba pamiętać przy planowaniu masowej wysyłki SMS, jest czas. Pomimo oczywistości, często zapomina się o jego istocie. W zależności od założonego celu wysyłki, powinniśmy uwzględnić czas jej wysłania/dostarczenia.

  1. Szanuj swoich klientów – nie wysyłaj im wiadomości w nocy lub o świcie – to wywoła tylko złość, co zniweczy plany budowania pozytywnego wizerunku.
  2. Jeśli zależy Ci na jak najwyższym Open Rate i zapamiętaniu wiadomości czy wywołaniu reakcji – wiadomości wysyłaj, gdy klienci skończą pracę.
  3. Jeśli zależy Ci, aby wiadomości były odczytane od razu, ze względu na jakąś sytuację (np. promocja na lunch w godzinach od 12-13), zaplanuj wysyłkę wcześniej, aby system sam mógł ją wysłać – będziesz miał pewność, że wysyłka zostanie zrealizowana o konkretnej godzinie.

Masowa wysyłka SMS wymaga planowania i strategii, aby przyniosła korzyści. Stosując się do dobrych praktyk i unikając błędów, powiadomienia auto SMS będą nieocenioną pomocą w budowaniu wizerunku i najlepszą metodą komunikacji z klientem. Dlatego zadbaj o zgodność prawną, wartościową bazę kontaktów, personalizuj i dopasowuj treść do odbiorcy. Warto pamiętać również o automatyzacji poprzez API SMS, by proces był zintegrowany i nie wymagał wysiłku. Jeśli masz jakieś pytania lub problemy z planowaniem marketingu SMS – pamiętaj, że pozostajemy do Twojej dyspozycji i zapraszamy do kontaktu.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.