API i automatyzacja powiadomień SMS

Lipiec 12, 2018 by KR1
SMS API PlaySMS

Powiadomienia SMS zintegrowane z wewnętrznym systemem dzięki prostemu API SMS.

Co to jest API?

Można znaleźć wiele definicji API (ang. application programming interface), które tłumaczą angielski skrót jako interfejs programowania aplikacji, czyli

“sposób, rozumiany jako ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komputerowe komunikują się między sobą”

Ale co to tak naprawdę znaczy?
API jest łącznikiem między wewnętrznym systemem  a funkcjonalnością danej aplikacji. Żeby to sobie zobrazować, można się posłużyć przykładem kelnera w restauracji. Wyobraźmy sobie sytuację, w której zamawiamy Pizzę z dostępnego MENU (które jest wewnętrznym systemem z danymi) w restauracji. Żeby dostać danie, które wybraliśmy, kuchnia musi dostać takie dane jak zamówiona przez nas potrawa, żeby odpowiedzieć swoją funkcjonalnością.  Natomiast żeby otrzymać dane w postaci informacji o zamówionym przez nas jedzeniu, potrzebny jest kelner czyli API. 

Innymi słowy API jest pośrednikiem między danymi jednego systemu a funkcjonalnością drugiego. Jak to się ma do biznesu? Na każdym kroku spotykamy aplikacje, które wykorzystują dane z innych systemów poprzez API. Od porównywarek lotów i kupno biletów, poprzez zakupy internetowe aż do auto SMS, które są do nas wysyłane, gdy nasza paczka trafi do kuriera.

Wykorzystanie api w SMS marketingu

Wysyłka SMSów  jest świetnym przykładem na wykorzystanie API. Jak API SMS automatyzuje system powiadomień SMS? Wyobraźmy sobie sklep internetowy i jego wewnętrzny system, do którego zostało zaimplementowane API platformy do wysyłania SMS (np. PlaySMS). Po złożeniu zamówienia przez klienta, sklep automatycznie wygeneruje powiadomienie do nabywcy np. z numerem zamówienia czy przewidywanym czasem dostawy.  Taka implementacja świetnie się sprawdza w branży e-commerce ale również w każdej branży, gdzie kontakt z klientem jest niezbędny. Firmy posiadające swój wewnętrzny system mogą zoptymalizować czas wysyłki, ustawiając liczne parametry. Masowe SMSy będą wysyłane tylko na konkretne zapytanie, tam gdzie są potrzebne i kiedy są potrzebne. Można je personalizować uzupełniając konkretne atrybuty (takie jak imię, numer zamówienia czy cokolwiek, co określa naszego odbiorcę w danej branży). To właśnie dzięki API, aplikacja rozpozna konkretne dane z systemu i użyje ich zgodnie z ustawieniami, dzięki czemu będzie możliwe automatyczne wysyłanie SMS.

Marketing SMS – dlaczego integracja jest ważna?

Masowa wysyłka SMS ma sens jedynie wtedy, gdy robi się ją umyślnie, z konkretnym planem, w konkretnym celu, nie pozostawiając niczego przypadkowi. Integracja przede wszystkim skraca czas pracy do minimum a co za tym idzie wkład pieniężny w inwestycję. Jeśli posiadamy wewnętrzny system, oto najważniejsze plusy płynące z integracji :

  1. Personalizacjaobecnie zdecydowanie należy do dobrych praktyk. Można ją uzyskać poprzez zdefiniowane grupy odbiorców, specjalnie spersonalizowaną treść w danej tematyce, czy chociażby zwracanie się po imieniu lub umieszczając indywidualny numer zamówienia w treści. Personalizacja powiadomień SMS wywołuje poczucie wyjątkowości u odbiorcy. Jeśli adresat będzie czuł się zrozumiany i odniesie wrażenie specjalnego traktowania poprzez dopasowanie treści i danych, łatwiej w przyszłości będzie uzyskać z jego strony zaangażowanie, owocujące lojalnością wobec marki. Dzięki danym zawartym w wewnętrznym systemie, za pomocą prostych ustawień, system sam dobierze konkretne informacje, dopasowując do naszych zapytań.
  2. Odpowiedź na konkretne zapytania, potrzeby czy eventytakie dopasowanie ściśle  łączy się z personalizacją. System generując odpowiedzi na konkretne zapytania (np. wygenerowane powiadomienia SMS, gdy system banku chce potwierdzić płatność, lub auto SMS z podziękowaniem za złożone zamówienie w sklepie internetowym) eliminuje problem niedopasowania czasowego, braku dopasowania treści czy poczucie SPAMu. Masowa wysyłka SMS to świetna forma dotarcia, lecz jedynie wiadomości wysłane na czas i w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie, z daną treścią przeznaczoną tylko do konkretnych odbiorców, to przepis na sukces, dlatego tak ważna jest integracja z  SMS API.
  3. Automatyzacja – marketing mobilny dzięki API jest w pełni automatyczny, więc.. robi się sam! Po zaimplementowaniu unikalnego klucza API, system automatycznie będzie generował wiadomości, w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowania, korzystając z danych zawartych w wewnętrznym systemie.
  4. Wykluczenie błędów – tu sprawa jest prosta. Dzięki pełnej automatyzacji systemu, wysyłka SMS nie potrzebuje ingerencji człowieka, co optymalizuje czas działania a cały proces przebiega sprawnie i całkowicie wyklucza pomyłki i eliminuje błędy.

API w PlaySMS

Aby zintegrować masowe wysyłanie SMS PlaySMS z API, wystarczy zalogować się na swój panel SMS.

W pasku menu po lewej stronie pojawi się zakładka API. Klikając w tę zakładkę (patrz zdjęcie poniżej)  pojawi się krótka informacja o automatyzacji rozsyłki i korzyściach płynących z integracji systemu.

Przede wszystkim na tej stronie możesz pobrać gotowe specyfikacje dla działu technicznego, lub dla osoby odpowiedzialnej za implementacje w Twojej firmie.
Ze specyfikacji dowiesz się między innymi, że

“Każdy użytkownik systemu posiada unikalny klucz API, który należy przekazywać we wszystkich żądaniach HTTP wysyłanych do PlaySMS. Klucz pozwala na identyfikację użytkownika, pełni rolę loginu dla interfejsu API. ”

Klucz ten jest widoczny na panelu w zakładce API (zaznaczony wskaźnikiem).

Mam nadzieję, że ten post pomógł Ci zrozumieć czym jest SMS API i jak pomaga w automatyzacji powiadomień SMS. Jeśli jednak masz jakieś pytania – pisz w komentarzach, lub na kontakt@playsms.pl

 

Jeden komentarz

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.